Websites vs. Digitale Publicaties

Wat zijn de verschillen?

Digitale publicaties worden ook wel online publicaties of web gebaseerde publicaties genoemd.


Zowel digitale publicaties als websites gebruiken HTML, CSS en Javascript. Ze leven allebei op het web en worden bekeken in een web browser. Echter, ondanks dat ze dezelfde technologie gebruiken, zijn digitale publicaties fundamenteel verschillend van websites.

Digitale publicaties zijn op zichzelf staande stukken online interactieve content met hun eigen url’s.


Ze hebben onderscheidende features zoals lineaire navigatie, meeslepende media en rijke animaties die hen onderscheiden van doorsnee websites.


Ontdek de 3 verschillen tussen websites en digitale publicaties

1.

Websites zijn rommelig

Websites zijn een multifunctionele verzamelbak aan informatie zonder begin of eind dat lezers aanzet om de website te verlaten. Dit heeft als gevolg dat je bezoekers je eerder verlaten dan je zou willen, voordat er een conversie plaatsvindt.

Digitale publicaties zijn gestructureerd

Digitale publicaties zorgen ervoor dat bezoekers blijven, omdat je informatie in kleinere stukken verdeelt. Informatie wordt gepresenteerd op een duidelijke, chronologische volgorde die lezers begeleidt door de content heen. Er is altijd een voor en achterkant om het begin en eind van de publicatie te duiden. Als het format duidelijk is, dan besteden mensen automatisch meer aandacht, blijven ze langer hangen en onthouden ze uiteindelijk meer van je verhaal.

2.

Websites kosten weken om te bouwen

Om een website te bouwen heb je zowel design- als codeerskills nodig en het kost gemiddeld 45 dagen om live te gaan.

Digitale Publicaties maak je binnen een paar uur

Een digitale publicatie kun je binnen 2 uur samenstellen en vereist geen technische kennis, developers of designers. Dit maakt het ideaal om er additionele sales en marketing materialen in te maken, die meer aandacht verdienen dan een gemiddelde blog post.

3.

Websites zijn multifunctioneel

Websites zijn multifunctioneel en bevatten pagina’s die generieke informatie bevatten zoals blogs, prijzen of product features. Ze worden echter vaak overspoeld met content.

Digitale Publicaties hebben een specifiek doel

Digitale publicaties zijn te vergelijken met microsites en zijn vaak gefocust op één gebruikstoepassing of campagne. Ze hebben hun eigen url, waardoor je je beste content een eigen podium geeft.

Lees deze blog voor een deep dive in de verschillen tussen websites en webpublicaties.