Ontdek waarom pdf’s niet duurzaam zijn.


Toen Adobe in 1993 de pdf lanceerde was dit een revolutie voor de manier waarop desktopgebruikers online documenten uitwisselen. Hoewel pdf’s geschikt zijn voor specifieke gevallen, hebben ze beperkingen voor de moderne internetgebruikers.

Pdf’s houden helaas geen rekening met mobiele gebruikers. Je kunt pdf’s niet optimaliseren op basis van leesgedrag en ze zijn moeilijk meetbaar als het aankomt op distributie.

Moderne marketing- en communicatieprofessionals zijn op zoek naar technologieën die ze kunnen uitbuiten om gebruiksvriendelijke en frictieloze online leeservaringen te creëren.

Dit zijn de 6 grootste nadelen van pdf:

1. Niet responsive

Pdf’s zijn fixed-layout documenten, wat betekent dat ze enorm lastig te lezen zijn op mobiel. Nu internetgebruik zich verplaatst van desktop naar mobiel, kunnen moderne organisaties zich niet veroorloven om bezoekers kwijt te raken aan problemen met leesbaarheid.

2. Moeilijk om te delen

Het delen van pdf’s kost veel tijd. Des te groter je bestanden zijn, des te meer stappen je als bezoeker moet zetten om te downloaden en te lezen, laat staan om je content te delen. Vaak zijn bezoekers niet bereid (of hebben geen tijd) om deze stappen te doorlopen om een document te bekijken.

3. Niet meetbaar

De mogelijkheid om data te verzamelen en verbeteringen te maken is een noodzaak voor moderne marketing. Met pdf’s is de enige beschikbare metric het aantal downloads. Leesbaarheid, interactie, verbinding of conversies zijn onmogelijk om te meten.

4. Gebrek aan rijke media

Video’s, animaties, social media buttons, infographics, overlays etc. kunnen bijdragen aan een betere lezerservaring. Met pdf’s kun je misschien hyperlinks toevoegen, maar dat is dan ook het maximale wat je kunt doen met betrekking tot het linken van externe content in je documenten.

5. SEO onvriendelijk

De content in een pdf is vaak niet vindbaar. Een pdf-bestand komt misschien wel naar boven in zoekresultaten, maar de content van de pdf niet. Bovendien bevat een pdf geen alt tekst of <meta> tags waarmee je visuele elementen binnen een document kunt beschrijven, waardoor je de SEO van je document schaadt.

6. Geen mogelijkheid tot versiecontrole

Nadat een pdf is gedeeld en gedistribueerd kun je de content niet meer updaten wanneer nodig. Dat is helemaal niet handig, zeker niet voor materialen die veel onderzoek vereisen zoals whitepapers, e-books, brochures en jaarverslagen.

Maar hoe zit het met bladerbare pdf’s?

Bladerbare pdf’s zijn een verbeterde versie van doorsnee pdf’s. Ze missen echter nog steeds interactieve mogelijkheden zoals mobielvriendelijkheid en pop-up formulieren die de moderne lezer wil zien in hun content.

Check deze blog om te zien waarom je pdf’s moet vervangen met aantrekkelijke, boeiende en webvriendelijke publicaties.